Visita la mostra

Italian text is followed by: English

La mostra, dal titolo Guercino tra sacro e profano, allestita nella Cappella Ducale di Palazzo Farnese, si concentra su alcuni capolavori del Guercino, in grado di restituire la lunga parabola artistica che lo ha portato a essere uno degli artisti del Seicento italiano più amati a livello internazionale.

I dipinti scelti ben documentano la “poetica degli affetti” con cui il pittore ha realizzato sia i temi sacri, sia quelli profani, lungo l’arco cronologico della sua operosa attività artistica.

La rassegna presenta una selezione di 20 opere - in prevalenza pale da altare, ma con anche una significativa rappresentanza di quadri “da stanza” a soggetto profano – che consente di accostare il “vero” Guercino e di apprezzarne la straordinaria qualità e le prerogative messe a punto prima e dopo la grande impresa piacentina. Il percorso espositivo illustra le sue prime esperienze pittoriche a Cento, paese natale, svolte nel segno di una romantica adesione al linguaggio di Ludovico Carracci e, indaga la sua maturazione artistica a seguito dei soggiorni, prima a Bologna e poi a Roma.

I dipinti esposti oltrepassano anche questo importante traguardo e seguono il Guercino quando, pur rimanendo inconfondibile, il suo linguaggio si apre a nuove sollecitazioni di tipo classicheggiante, incontrando il favore dei più illustri committenti.

La Cappella Ducale in Palazzo Farnese, con la sua marcata ambivalenza tra funzione liturgica e celebrazione di un fasto aristocratico, contribuisce a rendere suggestivo l'incontro con una delle massime personalità del Seicento pittorico europeo.


Language: English

Visiting the exhibition

Entitled Guercino from Sacred to Secular, the exhibition installed in the Ducal Chapel in Palazzo Farnese focuses on a selection of Guercino’s masterpieces that together constitute a good representation of the long parable of his career, which saw him rise to the status of one of the internationally most popular Italian artists of the seventeenth century.

The paintings chosen furnish a proficient record of the “poetic of affections” employed by the artist to paint both sacred and secular subjects throughout the long chronology of his busy artistic career.
The exhibition presents a selection of 20 works – mostly altarpieces, but there is also a significant number of “chamber” paintings with secular subjects – which enable visitors to approach an understanding of the “real” Guercino and appreciate his exceptional qualities and the groundwork he prepared before embarking on his great enterprise in Piacenza. The path followed by the exhibition illustrates his first experience with painting in his native town of Cento, when he identified romantically with the idiom espoused by Ludovico Carracci, then investigates how he matured as an artist as a result of moving first to Bologna, then to Rome.
The paintings on show also go beyond this important period, keeping up with Guercino when he opened his own idiom up to new, classically-inclined stimuli, all the while ensuring that it remained unmistakeable, so as to cater for the tastes of his most illustrious patrons.
The Ducal Chapel in Palazzo Farnese, with its clearly-stated dual purpose and thus functional ambivalence, in part a place for liturgy and in part a celebration of aristocratic ostentation, plays a significant role in setting the tone for a meeting with one of the greatest personalities of seventeenth-century painting in Europe.